marți, 18 ianuarie 2011

Cum fac romanii marketing

Se stie, cred ca in toata lumea, ca romanii sunt inventivi si ca intotdeauna au gasit solutie la orice. De exemplu, cand voiau o gustare si nu aveau bani, mancau paine cu margarina si sare. Cand nu aveau cu ce lipi, foloseau guma de mestecat. Cand voiau sa se plimbe, dar nu mergeau autobuzele, mai cumparau o Dacie.

Dar, cum toata lumea a evoluat, si romanii au inceput sa gasesca tot felul de solutii ingenioase in domeniile moderne.

Hai sa luam cateva exemple concrete, de care poate ati auzit, poate n-ati auzit...

1. Lichidarea de stoc -
vezi la magazine scris mare "Lichidari de stoc, reduceri majore" si te gandesti "Hai c-am prins-o p-asta". Intri in magazin, gasesti haine, iar pe etichetele lor cate 20 de preturi. Te gandesti "mama ce le-au redus". Teapa? Cam atata costa ele de fapt...

2. Trei la zece mii - ca si la lichidarea de stoc, principiul este sa se lase impresia ca vanzatorul are de pierdut, iar cumparatorul de castigat. Te gandesti "Mama, trei pachete de servetele la 1 leu, in loc de 2 lei. Wow!". Teapa? el la en-gros le-a luat cu 10 pachete la un leu.

3. Returnarea banilor - "daca nu va place, va returnam banii si va lasam si produsul". In Romania, nu prea intalnesti d-astea, fiindca, se stie, romanii sunt avizi dupa profit. Dar s-a intamplat, chiar recent, ca o cunostinta sa reuseasca faza asta. A ramas cu produsu' si cu banii. Teapa? Vanzatoru' i-a dat un produs cu un mic defect, dar a lasat o impresie majora.

4. Imaginea - se stie foarte bine ca imaginea conteaza cel mai mult. Chiar zilele trecute am auzit la radio cum Morar (Morar & Buzdugan) povestea ca i s-a oferit sa prezinte o emisiune despre manele. Adica, pe romaneste, oamenii aduceau o persoana cu o oarecare imagine in showbiz-ul romanesc sa il prezinte pe baby, tiganu', pendreea si mai stiu eu cine. Teapa? Cred ca ar fi dat roade...

5. Doua produse la pret de unul - vara trecuta m-am bucurat foarte mult cand am vazut ca erau doua batoane de lion la pret de unul singur. Am zis ca e super. Nu prea sunt eu innebunit dupa Lion, dar chiar mi se facuse pofta. Am cumparat doua pachete, adica 4 batoane. Si na, cum eram bucuros de isprava mea, m-am apucat sa mai zic la prieteni. Unu' din ei mi-a zis ca sigur au ceva de sunt la oferta. Teapa? Erau expirate...

6. Scandalul - oare cate emisiuni sau vedete au inceput sa fie bagate in seama peste noapte dupa un scandal? Oamenilor le place sa vada ce nu vad in fiecare zi. Cred ca de aia nici nu se baga daca se bat doi pe strada sau in autobuz. Teapa? OTV-ul numa din asta face bani.

7. Noutatea - cand te duci la cineva si ii zici ca ai un produs nou, mai bun decat cele de pe piata, probabil ca iti va inchide usa in nas. Dar serios, de cate ori se intampla sa te asculte? Eu cred ca peste 45% din oamenii care aud de ceva nou sunt curiosi sa asculte ce este. Exemplu este Radio ZU, care a plimbat pancarte cu WHO IS ZU o groaza de timp pe strada. Teapa? In afara de inca un nume pe lista numelor dintr-un domeniu, nu prea este nimic nou in cele mai multe cazuri.

Iar daca metodele astea nu merg, poti oricand sa te pui cu marfa in strada si sa tipi. Sigur o sa se uite lumea la tine, indiferent de motiv...

Un comentariu: